Deltavliegen

Delta School


Een theoretische cursus geeft je het eerste inzicht in weerkunde, materiaalkunde, aerodynamica en luchtvaartreglementering.
De praktijk begint op een lage leshelling waar je hoogstens enkele meters van de grond verwijderd bent. Zo word je op een veilige manier vertrouwd gemaakt met het eerste vliegen. Starten en landingen volgen mekaar snel op en fouten kunnen hier gemakkelijk door de instucteur bijgestuurd worden.


Kennismakingsdag deltavliegen


Tijdens een initiatiedag of kennismakingsdag kan je een hele dag op de leshelling met een deltavleugel, hangglider of skyfloater oefenen. Deskundig advies en huur van het materiaal zijn uiteraard in de prijs inbegrepen. Wil je achteraf toch met de basiscursus starten, dan was dit zeker geen slechte investering want het reeds betaalde bedrag wordt gedeeltelijk in mindering gebracht.

Dit is een unieke kans om op een veilige manier kenis te maken met deze fenomenale vliegsport. De kennismakingsdag kan in familieverband, met vrienden of als teambuildingactiviteit voor bedrijven.

Aarzel dus niet en contacteer ons voor meer info.


Basisopleiding deltavliegen


Tijdens de basisopleiding wordt er aandacht besteed aan een gedeelte theorie en een gedeelte praktijk, alsook aan het opbouwen en omgaan met een deltavleugel. Een theoretische cursus geeft je het eerste inzicht in weerkunde, materiaalkunde, aërodynamica en luchtvaartreglementering. De basisopleiding wordt pas afgesloten als de leerlingen de theorie en praktijk beheersen. Zo rust er geen tijdsdruk op de leerlingen en deze kunnen in hun eigen tempo verder. De praktijk begint op een lage leshelling waar je hoogstens enkele meters van de grond verwijderd bent en de delta leert te beheersen. Zo word je op een veilige manier vertrouwd gemaakt met het eerste vliegen.

Start en landingen volgen mekaar snel op en fouten kunnen hier gemakkelijk door de instructeur bijgestuurd worden. Je kan ook gebruik maken van de tandem vleugel; samen met je instructeur leer je dan het besturen van de delta. Deze manier is sneller maar iets duurder...


Hoogtestage


Na de basiscursus ben je klaar voor het echte werk; de eerste hoogtevluchten. Een aantal keer per jaar reizen de leden van AirFun naar het hooggebergte in Frankrijk, Oostenrijk of Italië of zelfs verder naar meer exotische vlieggebieden. Meestal bestaat zo een groep uit een mengeling van beginnelingen en meer ervaren piloten.
De eerste hoogtevluchten worden gemaakt in ideale weersomstandigheden en steeds onder radiobegeleiding van onze instructeurs. Voor diegene die dat willen kan de eerste hoogtevlucht ook samen met de instucteur in een tandem Delta.

Na één hoogtestage ben je nog lang niet volleerd, maar tijdens de volgende stages, word je langzaam geconfronteerd met moeilijkere vliegomstandigheden en andere vlieggebieden.
Bij AirFun betaal je enkel de eerste hoogtestage, daarna kun je steeds gratis mee in clubverband.

Ook tijdens de weekends trekt Air-Fun er op uit. Diverse vliegplaatsen in de Ardennen en over de grens met Frankrijk en Duitsland worden regelmatig bezocht.


Het overlandvliegen met de delta


Piloten die dit stadium bereiken kunnen reeds thermiek vliegen. Tijdens deze stage wordt geleerd hoe je overlandsvluchten en landingen op onbekend terrein moet voorbereiden. Ook weerkunde en leren navigeren met kaart,GPS en kompas staan op het programma. Kortom, een heleboel avontuur verzekerd !
Overlandvliegen is een vlucht, waarbij de piloot op een landingsterrein landt, dat niet met een normale glijvlucht bereikt kan worden.
Normaal daalt een deltavleugel één meter bij elke dertien voorwaarts afgelegde meters. Met een hoogte van 1000 meter kan de piloot dus dertien kilometer afstand afleggen, voor hij op de grond staat. Door vóór hij op de grond staat een thermiekbel (warme opstijgende lucht) te zoeken, kan de piloot weer hoogte winnen, tot soms wel 4000 meter, waarmee hij wederom verder kan zweven en met meerdere van die 'bellen' een afstand kan afleggen.

Er bestaan verschillende soorten overlandvluchten:

  • doelvlucht: met een vantevoren vastgesteld einddoel
  • retourvlucht: als doelvlucht, maar dan ook weer terout naar het startpunt
  • driehoeksvlucht: als retour, maar met verschillende keerpunten
  • vrije afstand: vlucht zonder einddoel, (vaak met wind mee)

Faq

Wat kost een delta?

De kost prijs van een delta schommelt tussen 500€ en 6000€ al naargelang de soort vleugel nieuw of tweedehands :er zijn 3 klassen van delta vleugels:

  • het basis toestel :dit is meestal een enkeldoeker die geschikt is voor beginnende piloten met zeer makelijke start ,stuur en landings eigenschappen
  • het intermedaire of alround toestel:die geschikt is voor alround piloten met zeer makelijke start ,stuur en landings eigenschappen maar toch al betere pretatie's en wat sneller
  • het performance toestel:die geschikt is voor de betere of competitie piloten met zeer moeilijkere start ,stuur en landings eigenschappen

Hoe oud moet je zijn om te mogen vliegen?

Dat kan vanaf 16 jaar



Contacteer Ons